Mød Lisbet

"Jeg elsker at formidle

den danske flora og fauna.

Få dig, som beskuer, helt tæt på,

vække din nysgerrighed og undren.

Jeg ønsker at gøre min kunst vedkommende og brugbar.

I daginstitutionerne er vægmalerierne i børnehøjde, så børnene både kan se, pege og røre - eller bruge motiverne i deres egen leg."

- Lisbet

Der er overordnet tre bærende pæle som går igen i Lisbets kunst

MalRum.dk vægmaleri af Lisbet Pinnerup Møller, kunst med læring

Altså, så får jeg lyst til at komme videre og putte en anden farve på. Og hvad sker der så?

Det er også død spændende at se, hvad der sker, når farverne tørrer op, fordi den bliver ofte et par grader dybere eller mørkere, og så er der noget at arbejde videre på derfra. Jeg synes det er det fedeste i verden, at komme lys og skygge på. Højlys, når du kan få en fuldkommen flad overflade til, at blive rund ved at komme skyggen på og ved at komme højlyset på, så vågner maleriet ligesom og DET er trylleri synes jeg. Hver gang.

Lige nu har jeg en flad kutter og jeg ved, at i det øjeblik at jeg kommer skyggen på, så får vi rundingen og kutteren kommer ud i ansigtet på os, og jeg er selv forundret over det - hver gang. Jeg er nødt til at vente, til det er tørt, for jeg arbejder med det lag, på lag, på lag. Så første lag, det er egentlig ikke så spændende. Tredje lag, der kører det. Så springer maleriet ud i hovedet på os."

Farverne

Lisbet, du nævnte noget med farverne?


"Jeg er vild med farverne!

Jeg er vild med det farverne gør med hinanden, mod hinanden. Den måde de arbejder ind i hinanden.

Når jeg har en brun og en blå og de to farver egentlig ikke snakker sammen, men i det jeg blander dem eller kommer lidt hvid i, så arbejder de pludselig med hinanden. Jeg er vild med, at jeg står med farverne i paletten og tænker: "Den ser mærkelig ud", og i det øjeblik den kommer på lærred eller på væggen, så sker der noget. Og så får jeg pludselig en farve frem, som; Der var den! Og det er det, der pludselig kan sætte gang i, at nu kører motivet for mig.

Fordi, hvis den helt rigtige farve kom på, så mmh, så kan jeg elske det.

Omgivelserne

Hvad er det, der af afgørende for de motiver, du har valgt?


"Det er altid i samarbejde med kunden og altid en snak frem og tilbage, og kunden har ofte en idé. Og så kan jeg komme med en helt modsat idé, og meget ofte springer de med på den. 

Andre gange er det selvfølgelig, hvis kunden er helt sat fast på: "Jamen det er denne her billedbog vi vil ha'", Jamen fint, så maler jeg det. Men jeg kan nogle gange godt komme med en helt modsat idé.

For eksempel, hvis jeg er gået igennem Christianshavn på vejen dertil, og de har en tanke om, at vi skal have et stort egetræ, og jeg tænker: "Kunne jeg lige få lov at male stemningen fra Christianshavn", så kan det få lov at blomstre. 

Og hvis jeg ellers med min begejstring kan komme og overbevise dem om det, jamen så hopper de med på det, og DET er fedt."

Hvad giver det dig, at fange omgivelserne og få dem frem på væggene?


"Ofte har jeg en skitse, når jeg går i gang, og så begynder jeg at snakke med folk i huset, og de her mennesker har jo alle mulige oplevelser. De fortæller mig måske, at der kommer et egern hver dag ude i baghaven, jamen fint den skal med. Eller katten Felix med det ene øje skal med. Der kommer en fejemaskine en gang om ugen. Godt, så skal den males med. Dernæst har vi en snak om, hvad farve den er, den der fejemaskine, men det har de ikke tænkt over. "jamen hvis den skal med, så er I nødt til at undersøge det". Så går de ud og tager billeder af den - og så har jeg en fejemaskine.

Det er altid i samarbejde med dem der er i huset, som møder maleriet til daglig. For det skal jo være deres.

Hvis der er en kirke, eller hvis der er en gravhøj, de besøger, så skal den med.

Formidlingen

Vi ser som regel altid dansk flora og fauna i din kunst, er det et bevidst valg?


"Det er absolut et bevidst valg.

Vi skal undervise. Jeg skal undervise. Jeg skal vise, at naturen findes.

Fordi man kan blive nysgerrig på det små og blive forundret, når du ude i haven møder en blåfugl. Eller når du pludselig ser de der kæmpe vinger på himlen: "Orv, hvad er det?" Og så er det en havørn.

Altså hvis du bliver bevidst om, at det findes, så får man jo også lyst til at hjælpe. Man får lyst til at sørge for, at vi får mere af det.

 

Forundring hjælper!

Vi skal, selv om det er gråvejr vide at de findes derude. De er der hele tiden. Fuglene, dyrene og der er spor efter dem overalt. Hvis du får øjnene op for det, bliver det pludselig død spændende."


Hvornår fandt du ud af "okay der er virkelig noget her, jeg gerne vil gøre folk opmærksomme på"?


"Jeg har en veninde som jeg var på Island med. Hun og jeg. Jeg tog billeder af det storslåede landskab, hele tiden, og hun havde makro på sit  kæmpestore kamera og stod hele tiden med hovedet helt nede i mos og lav. Og jeg tænkte: "Hvad er det, du tager billeder af?" Indtil jeg så hendes billeder. Wow! Det er en verden, altså.


I min egen have, for nogle år siden var der tørke og det hele tørrede ud. Jeg spurgte en gartner til råds, og han sagde: "Giv det hele Round up og start forfra". Altså, give det gift. Og så - forfra.


"Hey, nu blomstrer det hele!" For første gang var der rølliker og storkenæb året efter, og jeg tænke: "Jeg skal i hvert fald ikke give Round up" Og pludselig opdagede jeg, at der er humlefluer og bladskærebier og jeg har fundet markfirben, som jo er fredet, ude i stensætningen. Jeg finder små dyr, som jeg aldrig kendte eksistensen af, bare i min lille biotop. Der er hvepseedderkop som ligner vilde hvepse og blåfuglen kommer her nu og det er jeg vildt forundret over.

Jeg elsker at gå på jagt i min have og se, hvad der nu dukker op. Tårnfalken yngler her og agerhønsekyllingerne frikker af mit fuglebad."


Hvad får vi ud af at få den indsigt i den danske natur?


"For det første er det jo, hvis vi kan redde flere. Hvis vi kan sørge for, at vi får flere vilde områder. Flere steder, hvor dyrene kan lande. Fordi, der er virkelig for langt imellem de her små huller. Åndehuller hvor dyrene kan være.

Dernæst, hvis vi kan få forundring over det, der er lige udenfor, ja, jamen, måske behøver vi rejse mindre? Altså, måske behøver vi ikke at komme hele verden rundt?

Måske kunne vi bare lige opdage, at verden ER faktisk lige udenfor hoveddøren, hvis vi kigger efter.

Ja, det kunne være; Tænk! hvis vi bare fik øjnene op for, hvad der er lige uden for næsen. Så kan vi redde verden (griner), ja."

.

.